Wat wij leerden van de Voice Conference 2018 (NL)

Wat wij leerden van de Voice Conference 2018 (NL)

16-10-2018 | https://voicebranding.nl

11 oktober 2018 vond de eerste Nederlandse Voice Conference van Entopic plaats in het OBA theater in Amsterdam. De conferentie werd gehost en geopend door voice expert Maarten Lens-Fitzgerald en eindigde met keynotes van Ruben Klerks (Projectmanager Social Media, KLM) , Max Amordeluso (Lead Evangelist EU, Amazon Alexa) en Ben Sauer (VUI Designer and Product Strategist).

We groeien naar een meer stem gestuurde wereld. Geluid wordt belangrijker dan ooit! Uit een enquête van Bright Edge blijkt dat 31% van de digitale marketeers bij Fortune 500-bedrijven van mening is dat spraak het volgende grote ding is. En zij zijn niet de enigste, zo voorspelde OC & C Strategy Consultants eerder dit jaar dat de groeiende populariteit van slimme luidsprekers zoals Amazon Echo en Google Home zal leiden tot een explosie van spraakgestuurd winkelen. Het bedrijf voorspelt dat het stemgestuurd winkelen zal groeien tot meer dan $ 40 miljard in 2022, deze markt bedraagt vandaag de dag zo’n $ 2 miljard in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk samen.

Door de snel stijgende populariteit en de komst van de Google assistant in Nederland voorspellen ook steeds meer mensen in Nederland dat Voice-First apparaten onze samenleving zullen veroveren: Het perfecte moment dus voor de eerste officiële Nederlandse voice conferentie. Hier werden de ervaringen gedeeld van onder andere KLM, Talpa Network, Centraal Beheer en de NS; organisaties die nu al voice services voor de Google Assistant aanbieden. En er werd gesproken over voice technologie in het algemeen; wat is voice eigenlijk? Hoe kun je ermee aan de slag?

Het voice technologie principe bestaat al enige tijd. Het is alleen nog niet erg mainstream te noemen. Voice interacties verwijzen naar systemen die primair gestuurd wordt door spraakopdrachten. In de US waar voice in volle groei is worden deze devices ook wel voice-first devices genoemd.

Dit zijn apparaten zoals bijvoorbeeld Amazon’s Alexa, de Google Home en de Homepod van Apple. We kennen deze systemen ook van onze smartphones; denk bijvoorbeeld aan Siri of de Google Assistant. Voice first bestaat dus al langer dan vandaag. Alleen nog niet iedereen maakt gebruik van de technologie. Zo typen we voornamelijk nog onze Whatsapp berichten, Instagram posts en emails. Dit heeft vooral te maken met onze aangewende gewoontes. Het is simpelweg even wennen. Vandaag de dag kijken we nog op van mensen die tegen hun smartphone praten in het openbaar. In de nabije toekomst zal dit heel normaal zijn. Ik denk overigens niet dat texting zal verdwijnen. Zoals Ruben Klerks (Projectmanager Social Media, KLM) in zijn keynote op de Voice Conference ook zei: Er zullen altijd situaties blijven waarin het hardop praten tegen je smartphone niet zo goed zal werken. Denk bijvoorbeeld aan een volgeboekte vliegreis. Je kunt je voorstellen dat het voor nogal wat irritatie zou kunnen zorgen als iedere passagier gedurende de vlucht continu tegen zijn of haar smartphone praat.

Voice technologie zal voor veel mensen even wennen zijn. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat voice technologie de meest natuurlijke manier is om digitaal te communiceren;we praten al honderden jaren met elkaar. In het algemeen zullen mensen dus sneller aan voice technologie wennen dan zij in eerste instantie denken. Kijk naar de ontwikkelingen in Amerika: Eind 2018 hebben meer dan 75 miljoen Amerikanen een slimme speaker in huis. En dit aantal groeit met 45% per jaar! Ook deze mensen zullen sceptisch zijn geweest in het begin.

Met de introductie van de Nederlandstalige Google Assistent gaan we hier ook van start. Het is een interessante tijd die veel kansen biedt. Steeds meer bedrijven zijn zich hiervan bewust en gaan aan de slag met Voice.

Op de Voice Conference inspireerde organisaties die nu al voice interfaces voor slimme speakers aanbieden. Onder andere KLM, Centraal Beheer Achmea en de NS vertelden over hun eerste ervaringen. Wat zijn de best-practices? Hoe ga je zelf aan de slag met Voice?

Key Takeaways:

Start simpel en klein:

Wat is jou vraag? Begin met het oplossen van één vraagstuk.

Denk conceptueel Voice-first:

Kopieer niet direct bestaande concepten die zich succesvol bewezen hebben op andere kanalen.

Een goede VUI (voice user interface) en UX (user experience) is essentieel.

Het ontwikkelen van een goede voice experience is 90% design en 10% development. Aldus Keynote spreker Ben Sauer (VUI Designer and Product Strategist).

Audible Branding:

Hoe klinkt jouw merk? Denk goed na over de auditieve representatie van jou bedrijf.

Hoe eerder je begint met voice hoe beter.

In Amerika heeft 1 op de 4 huishoudens een of meerdere slimme speakers in huis en met de lancering van de Google Assistant in Nederland gaat het ook hier beginnen.

Wat heeft de toekomst van Voice voor ons in petto?

De populariteit van voice-first apparaten groeit wereldwijd sneller dan ooit. Dit komt ondermeer doordat voice technologieën ons tijd besparen. Voice zorgt voor hogere productiviteit en tijd is voor mensen enorm belangrijk in het leven. Tijdens de presentatie van Mary-Jo Diepeveen (Technology Advisor Data & AI, Microsoft) leerde ik meer over Cortana; de persoonlijke digitale assistent van Microsoft die zich primair op het verbeteren en verhogen van productiviteit focust. De digitale assistent van Microsoft is dan ook handig geïntegreerd in onder meer Windows 10 en in de Microsoft office pakketten. Overkoepelend wil Microsoft AI democratiseren en toegankelijk maken voor ieder individueel persoon en ieder bedrijf. Microsoft gelooft daarom niet in één winnaar op het gebied van voice. Mary-Jo deelde in haar presentatie dat Microsoft gelooft in samenwerkingen en het bundelen van individuele krachten om Voice technologie in het algemeen zo goed mogelijk te maken. Microsoft werkt daarom nauw samen met Amazon. Amazon’s Alexa is extreem sterk op het gebied van shopping en in combinatie met de kracht Cortana op het gebied van productiviteit wordt er een completere voice belevenis gerealiseerd.

Op deze manier wordt Voice nog sneller een belangrijk deel van ons leven. Langzamerhand zullen onze gewoontes veranderen en Voice zal ook in Nederland mainstream worden. En wanneer dat zo is wil je er klaar voor zijn als bedrijf.

Geef een reactie

Sluit Menu