21-11-2018 | Maikel van der Wouden

Voice technologie verandert onze wereld: In Nederland is de smart speaker verkoop nog maar net begonnen maar de adoptie gaat wereldwijd sneller dan web en mobiel. Steeds meer merken denken daarom na over audio branding en spitsen zich toe op het vinden van een uniek stemgeluid. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe ontwikkel je een beter stemgeluid voor jouw merk?

Binnen 1 seconden beoordelen wij de persoonlijkheid van iemand waarmee we communiceren. Dit doen we voornamelijk gebaseerd op het stemgeluid van degene waarmee we praten. Zonder er verder bewust over na te denken nemen wij vooroordelen aan over bijvoorbeeld de leeftijd, afkomst en intelligentie van de persoon tegenover ons. Het is daarom vanuit een branding perspectief essentieel om goed na te denken over de manier waarop mensen jouw stemgeluid waarnemen.

De meeste mensen vinden het vreemd om hun eigen stem terug te horen. Toch is het de enigste effectieve manier om te testen hoe mensen jouw stemgeluid interpreteren. Dit geldt ook dus voor een merk dat opzoek is naar haar eigen authentieke geluid.

Een stem beweegt ons op een emotioneel level. Hierdoor wordt ons associatievermogen geprikkeld. Denk maar eens aan een telefoongesprek met iemand die je nog nooit eerder persoonlijk hebt ontmoet. Tijdens het gesprek ontwikkel je vaak al in gedachte een visueel karakter dat zich aan de andere kant van de lijn bevindt. Het stemgeluid van een merk is als een vingerafdruk; uniek en authentiek. Het is één van de belangrijkste componenten die een merk op persoonlijk niveau kunnen definiëren.

“It is not just what you say, but how you say it.”

Je stem is een heel complex fenomeen. Er valt heel veel te leren over stemgeluid en ik geloof dat dit begint met het snappen van het feit dat ieder persoon eigenlijk meerdere stemmen heeft. Je stemgeluid is niet statisch, het verandert altijd een klein beetje doordat het beïnvloed wordt door de mensen waarmee je praat. Dit komt doordat een belangrijk deel van je identiteit op deze manier gevormd wordt. Je stemgeluid is als het ware een marker die een momentopname van jouw vloeibare identiteit presenteert. Het onderzoeken van een stem en het ontwikkelen van een stemgeluid werkt het beste vanuit een alomvattende benadering, omdat je stem continu wordt gevormd door een combinatie van verschillende elementen:

  1. Intensiteit: De intensiteit van een stem weerspiegelt de hoeveelheid energie die door het stemgeluid wordt gedragen. Een zin die gesproken wordt met heel veel intensiteit wordt vaak als emotioneel of agressief ervaren. Tegelijkertijd kan het daar tegenoverstaand ook juist enthousiasme en energie uitstralen. Te weinig intensiteit komt vaak onzeker, onverschillig en onpersoonlijk over.
  2. Intonatie: Met Intonatie kun je spraak variëren in toonhoogte om emotie en overtuiging uit te drukken. Wanneer je ergens over spreekt, brengt je stem leven, kleur en melodie over, of komen je zinnen plat, levenloos en zonder variatie over? Wanneer je teveel in toonhoogte varieert kan dat al snel onervaren, zenuwachtig en on-intelligent overkomen. Wanneer je echter te weinig verschil brengt in de toonhoogte van je stem, ervaren mensen het al snel als saai en depressief.
  3. Tempo: Het tempo waarmee je spreekt bepaalt hoe snel of traag je praat. Gemiddeld is dit ongeveer 150 woorden per minuut. Wanneer mensen moeten presteren stijgt dit gemiddelde over het algemeen. Daarom hoor je mensen vaak zeggen; probeer voor je gevoel langzamer te praten. Langzamer praten is echter in de meeste gevallen niet genoeg om je stemgeluid te veranderen. Het werkt het beste vanuit een alomvattende benadering: Het is de combinatie van elementen zoals in dit artikel beschreven dat voor verbetering kan zorgen.
  4. Frequentie: Ook het frequentiegebied waarbinnen je spreekt heeft een grote invloed op de perceptie van de mensen waarmee je communiceert. Door de evolutie van de mens interpreteren wij geluid op een lagere frequentie spannender, intiem, groots, serieus, autoritair en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. Terwijl hogere frequentie geluiden juist vriendelijk, onschuldig en speels klinken.
  5. Kwaliteit: De kwaliteit van je stemgeluid is niet altijd hoger als je een duidelijk heldere stem hebt. Soms spreekt een ruwe of hese stem de doelgroep veel beter aan. Het enigste dat zeker is, is dat een uniek stemgeluid zeer krachtig is: één stemgeluid dat zich op een of andere manier differentieert waardoor het opvalt. Het is niet altijd een perfecte stem, het is een interessante stem. Natuurlijk kun je de kwaliteit van een stem ook tot op zekere hoogte aanpassen en beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van valse lucht, een stem die bijna in je oor fluistert zorgt al direct voor een andere vibe.

Bestudeer deze elementen vanuit een een alomvattende benaderingen en ontwikkel een beter stemgeluid voor jouw merk. Stimuleer positieve vooroordelen en ontwikkel betere relaties met klanten door kwalitatief betere communicatie.

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.