Google moedigt aan om games te ontwikkelen voor de Nederlandse voice assistant. (NL)

Google moedigt aan om games te ontwikkelen voor de Nederlandse voice assistant. (NL)

05-11-2018 | Amsterdam | www.voicebranding.nl

Steeds meer mensen gebruiken de Google Assistent om andere slimme apparaten te bedienen, om iets op te zoeken, om te shoppen en om te gamen! Sinds kort reageert de Nederlandse Google Assistent op “ik wil een spelletje spelen” met een overzicht van alle beschikbare games. Helaas zijn er op dit moment nog weinig games beschikbaar. De hoogste tijd dus om eens aan de slag te gaan.

Hoe doe je dat?

Natuurlijk is de Google Assistent geen gameconsole, het is een slimme luidspreker! Onthoudt dus goed dat de meeste titels geen beeld hebben; ze worden exclusief met audio gespeeld.

Een andere industrie die consequent de inhoud voor de oren heeft ontworpen, is radio – en radio bestaat al meer dan honderd jaar. Leer hiervan! Luister naar je favoriete radiokanaal en probeer alle subtiele jingles en geluidseffecten op te merken die zijn toegevoegd om de auditieve ervaring te verbeteren.

klik hier voor meer informatie over voice-first audio branding en VUI (voice user interface) optimalisatie.

Je zou voor inspiratie ook kunnen kijken naar de spelletjes die beschikbaar zijn in andere landen:

  1. Mystery Sounds: Ben jij goed in het raden van geluiden? Je kunt je vaardigheden testen door Mystery Sounds te spelen. Het werkt heel simpel: Google Home speelt dagelijkse geluiden af en jij moet raden wat het is. Punten worden toegekend voor elk goed antwoord en spelers krijgen meer punten als ze snel reageren.
  2. Absolutely Amazing Trivia: Een andere leuke game om met familie en vrienden te spelen is Trivia. De quiz-game behandelt een breed scala aan onderwerpen en houdt mensen succesvol ge-entertained.
  3. Freeze Dance: Dit is een leuke Google Home-game om met je vrienden te spelen op feestjes. Het spel speelt muziek af om het vervolgens plotseling stoppen. Wanneer dit gebeurd moet iedereen bevriezen. Met een leuk publiek zorgt het voor een hilarische ervaring.
  4. Imaginary Tic Tac Toe: Tic Tac Toe lijkt een eenvoudig spel maar dat valt vies tegen. Omdat Google Assistent-games geen visuele informatie bevatten, moet je je het bord inbeelden en de computer verslaan, terwijl je je probeert te herinneren waar alle X’s en O’s zich bevinden.

Het is ook interessant om functioneel na te denken over de rol van een voice assistent binnen een spelletje.

Ben je ooit met een grote groep mensen geweest waarmee je samen een foto wilden maken, waardoor je iemand nodig had om zichzelf te offeren om de foto te maken? Sommige spelletjes kunnen een vergelijkbare opoffering vereisen. Bingo spelen is bijvoorbeeld niet hetzelfde als jij degene bent die alle nummers moet uitroepen.

Een ander gegeven waar je aan zou kunnen denken bij het ontwikkelen van een spelletje voor de voice assistent is het uitstekende geheugen van een voice assistent. Je hoeft niets op te schrijven met een voice assistent aan het roer. Je zou in principe zelfs geen kaarten nodig om een kaartspel te spelen.

Wie gaan er spelen?

In Amerika is de Google Assistent mega populair bij kinderen. Een belangrijke reden daarvoor is de groeiende bibliotheek met spellen, quizzen en andere speelse inhoud. Veel van deze ervaringen zijn zelfs specifiek ontworpen voor jonge kinderen en hun gezinnen.

Hier drie voorbeelden van (Amerikaanse) kindvriendelijke actions ter inspiratie:

  1. Disney’s Mickey Mouse Adventure is een spel waarbij je je vriend Mickey Mouse moet helpen om allerlei gekke avonturen vol obstakels te doorstaan.
  2. In What’s Your Inner Animal? De Google-assistent schat jouw persoonlijke dierlijke geest in, door rare dingen te vragen.
  3. Neem in Sound Pet een virtueel huisdier aan die je moet verzorgen en waarmee je kunt communiceren

Google heeft het ook mogelijk gemaakt om de Assistent voor kinderen jonger dan 13 jaar te personaliseren. Thuis apparaten kunnen maximaal zes verschillende stemmen herkennen. Kinderen kunnen dus dezelfde apparaten gebruiken als hun ouders, maar de assistent herkent de stem van het kind en biedt verschillende opties en ervaringen.

Ouderlijk toezicht wordt mogelijk gemaakt door ‘Family Link‘. Het is een app waarmee ouders de Android-apparaat ervaringen van hun kinderen kunnen beheren

Voor volwassenen is er ook een heleboel leuke content te vinden. Het is interessant om te zien dat veel games voor volwassenen ontwikkeld worden met een vraag-en-antwoord structuur. Het ingewikkelde aan het ontwikkelen van een action met zo’n structuur is vaak het definiëren van het niveau van de speel-vragen. Als het veel te moeilijk is zullen de meeste mensen er snel op uitgekeken zijn. Als de speel-vragen daarentegen veel te makkelijk zijn zullen spelers zich ook al na een paar minuten vervelen. Spendeer hier dus veel aandacht aan en denk bijvoorbeeld aan het implementeren van verschillende speelniveaus.

Hier drie voorbeelden van succesvolle (Amerikaanse) game actions voor volwassen:

  1. 21 Blackjack: De regels zijn hetzelfde, je moet zo dicht mogelijk bij 21 komen zonder te breken. De dealer geeft je gesproken instructies en vertelt je welke kaarten je in handen hebt. Daarna zal de dealer je ook haar situatie vertellen. Wie dichterbij de 21 komt zonder er overheen te gaan wint.
  2. Math Logic: Dit rekenkundig trivia-spel is geschikt voor oudere kinderen en volwassenen en combineert logica en wiskunde. Sommige vragen zijn moeilijker dan andere, maar veel ervan zijn bedoeld om je te misleiden. Het kan je bijvoorbeeld vragen wat je zou krijgen als je 1 mbps plus 1 gbps uitrekent.
  3. Absurd Is The Word: Een multi-player partygame die spelers opdraagt mensen, plaatsen en dingen te vergelijken met een absurd gegeven. Spelers kiezen om de beurt tussen twee items en het meest gekozen item wint de ronde.

Maikel van der Wouden | Creative Director, Voice Branding | Voice-first Audible Branding & VUI Optimalisatie

Geef een reactie

Sluit Menu