Gesproken Zoekopdrachten: Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf gevonden wordt? (NL)

Gesproken Zoekopdrachten: Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf gevonden wordt? (NL)

Een zoekopdracht inspreken is een snelle manier om informatie op te vragen. Daarnaast kan het in bepaalde situaties super handig zijn omdat er geen ‘hands-on’ handelingen voor nodig zijn. Steeds meer mensen maken gebruik van deze technologie: Een interessante ontwikkeling waar ook steeds meer bedrijven en merken zich bewust van worden.

Wat kan je doen om beter gevonden te worden?

Iedereen vraagt zich natuurlijk af of zijn of haar bedrijf goed te vinden is wanneer potentiële klanten een relevante zoekopdracht inspreken. Het merendeel van de gesproken zoekopdrachten gaat vandaag de dag via Siri (Apple), de Google Assistent en andere voice geïntegreerde applicaties zoals Microsoft’s Cortana en Amazon’s Alexa. De moeite waard dus om te onderzoeken waar deze partijen stemgestuurde zoekresultaten op baseren. Wij onderzochten waarmee je simpel kan beginnen om beter gevonden te worden:

  1. Deel de locatiegegevens van jouw bedrijf met bovenstaande partijen. Ondermeer Apple en Google maken gebruik van gegevens zoals dit om relevantie te personaliseren. Dit geldt voor geschreven zoekopdrachten maar zeer zeker ook voor gesproken zoekopdrachten.
  2. Optimaliseer je content voor gesproken zoekopdrachten. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn vaak veel gedetailleerder en specifieker dan geschreven zoekopdrachten. Mensen zijn over het algemeen beter in staat om snel en specifieker te formuleren wanneer zij praten in plaats van typen. Publiceer daarom specifieke content ter optimalisatie van de vindbaarheid van jouw bedrijf.

Featured Snippets

In een van artikelen van Search Egine Land, vertelt Eric Enge (General Manager of Perficient Digital) dat Google antwoorden formuleert uit featured snippets. Een featured snippet is een speciale sectie bovenin de zoekresultatenpagina van Google.

Hier is een voorbeeld van een Featured Snippet

Hier wordt antwoord gegeven op de ingesproken vraag van de bezoeker. De vraag wordt beantwoord met informatie van derden. Het doel van de featured snippet is om de bezoeker direct antwoord te geven op zijn of haar vraag, zonder dat er verder doorgeklikt hoeft te worden op een van de zoekresultaten.

Eric beschrijft in zijn artikel een proces voor het optimaliseren van content zodat het als featured snippet ingezet kan worden door Google om gesproken zoekopdrachten te beantwoorden.

Hoe start je met het optimaliseren van jouw content zodat Google er als featured snippet gebruik van maakt voor het beantwoorden van specifieke ingesproken zoekopdrachten:

  1. Identificeer veelgestelde vragen in uw marktsector.
  2. Bepaal welk van deze vragen het meest interessant zijn voor uw bedrijf.
  3. Bedenk voor elke hoofdvraag gedetailleerde verwante vragen waar je klanten waarschijnlijk ook geïnteresseerd in zijn.
  4. Beantwoord jouw hoofdvragen en verwante vragen in een samenhangend artikel.
  5. Publiceer een FAQ waarin gedetailleerde zoekopdrachten van klanten letterlijk beantwoordt worden.

Wil je meer leren over de vindbaarheid van jouw bedrijf bij ingesproken zoekopdrachten? Kijk voor meer informatie op Search Engine Land of neem contact op met www.voicebranding.nl

Phoebe Ohayon | Voice Branding

Geef een reactie

Sluit Menu