6 makkelijke oefeningen om de stem van jouw merk te vinden (NL)

Vestibulum aliquam leo ac elit imperdiet blandit. Duis sed ullamcorper erat. Quisque porta erat vitae volutpat et volutpat. Integer convallis magna et ultricies tincidunt. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eu dignissim tortor

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

08-11-2018 | Amsterdam | www.voicebranding.nl

Dagelijks worden consumenten overspoelt met content van verschillende merken. Op TV, radio en online. Er wordt gestreden om aandacht! Het gevolg hiervan is dat consumenten steeds beter gaan filteren, waardoor het steeds moeilijker wordt om je doelgroep te bereiken.

Door de snel groeiende populariteit van audio content en de opkomst van voice assistenten zoals de Google Assistant en Amazon’s Alexa, realiseren steeds meer merken dat ze zich effectief kunnen onderscheiden door te werken aan een Audio Branding Identiteit: De klank van een merk, de specifieke en unieke geluiden die iedere consument zou moeten horen wanneer ze de content, producten of diensten van jouw merk tegenkomen. Een audio branding identiteit helpt je merk effectief gebruik te maken van een zintuiglijke prikkel die direct verbonden staat met ons associatievermogen.

De stem van een merk is een van de belangrijkste onderdelen van een Audio Branding Identiteit. Daarmee stuur je voor een groot deel al je content aan, van traditionele media content tot social media en de klantenservice.

6 oefeningen om de stem van jouw merk te vinden

Er is niet één specifieke manier om de stem een merk te vinden. De volgende oefeningen kunnen met de juiste creativiteit effectief en inspirerend zijn.

  1. Tegen wie praat je? Voor het vinden van de stem van je merk is het belangrijk om de tone-of-voice en het stemgeluid van je doelgroep te identificeren. Als jouw merk primair focust op meerdere doelgroepen, selecteer je één individu uit ieder segment. Werk persona’s uit voor deze individuen door ze te interviewen. Hierdoor zal het mogelijk worden om een gemeenschappelijk thema binnen de doelgroepen te identificeren. Zorg ervoor dat persona van jouw merk met alle doelgroepen op dezelfde manier over dit thema kan praten.
  2. Waar bevindt de doelgroep zich?  Zoek op Linkedin, Instagram, Snapchat, Facebook en op Youtube om te zien waar je doelgroepen tijd doorbrengen. Hoe praten individuen met elkaar? Je wilt als merk meedoen in de conversatie maar zorg ervoor dat je authentiek blijft. De meeste mensen hebben direct door wanneer iets onecht of niet oprecht is.
  3. Creëer een persona voor je merk. Online, op social media en via voice assistenten praten we dagelijks met onze klanten. Het is daarom handig om te denken over je merk als een echt persoon. Hoe zou de persona van jouw merk eruit zien en klinken? Is hij of zij jong, oud, serieus of grappig? Schrijf een korte biografie voor het personage dat past bij de merkcultuur binnen jouw organisatie.
  4. Brainstorm over kernwoorden. Vraag een aantal mensen binnen je bedrijf om vijf kernwoorden te bedenken die jullie merkcultuur beschrijft. Vergelijk vervolgens de resultaten om te zien of er bepaalde ideeën duidelijk naar voren komen.
  5. Kies een ideale woordvoerder. Dit zou bijvoorbeeld een BN’er kunnen zijn of een bekende atleet. Zolang het maar iemand is, die jouw merk goed zou kunnen representeren en vertegenwoordigen. Dit is een zeer effectieve en populaire manier om een merk snel een herkenbare stem te geven. Het creëert een nieuwe manier om als BN’er, influencer of voice-over acteur je stem te verkopen en je te verbinden aan een merk. Brand Ambassador krijgt hierdoor een nieuwe betekenis met eindeloos veel mogelijkheden.
  6. Test je bevindingen. Door een dialoog te schrijven kun je jouw bevindingen direct testen door het hardop voor te lezen. Als het ongemakkelijk klinkt is deze stem niet geschikt voor je merk.

Tip: Niet iedereen is direct even bekend met je merk. Denk daarom goed na over de tone-of-voice van jouw merk. Bijvoorbeeld; een nieuwe klant kan niet dezelfde mate van informaliteit waarderen als iemand die al lang een abonnee is van je nieuwsbrief.

Subscribe To Our Newsletter

We will keep you updated about voice branding cases, events and tips.

More To Explore